Upravljanje organizacijske energije: kadrovski ali poslovni izziv

V današnjem hitro spreminjajočem se poslovnem okolju in hitrem tempu življenja se podjetja soočajo z mnogimi izzivi, ki zahtevajo inovativne pristope in prilagodljivost. Eno ključnih področij, ki pogosto ostaja spregledano, je upravljanje z organizacijsko energijo.

Z razvojem in družbenimi spremembami se spreminjata tudi oblika in delovanje gospodarstva. Vse več je novodobnih storitvenih dejavnosti, pojavljajo se tehnološka podjetja, ki nekoč niso obstajala. Na drugi strani opažamo, da določene proizvodne panoge izginjajo, druge pa so v različnih fazah popolne preobrazbe (digitalizacija, robotizacija, avtomatizacija …)

Upravljanje z organizacijsko energijo je že od nekdaj naravna in ključna funkcija vsakega vodje. Dejstvo je, da se s preobrazbo gospodarstva sočasno spreminja tudi družba. Tej zaposlitev ne pomeni več zgolj boj za preživetje. Zato na plano prihaja potreba po drugačnih slogih vodenja, ki morajo pozornost posvečati upravljanju z energijo v organizacijah, da bi te lahko dosegle svoje cilje.

Poznavanje področja upravljanja z organizacijsko energijo in učinkovito upravljanje energije znotraj organizacije oz. podjetja lahko pomenita odločilno prednost v konkurenčnem svetu, kjer izzivov ne predstavljata zgolj pridobivanje strank in reševanje kompleksnih situacij na različnih funkcijah, temveč se kot poglavitni izziv pojavlja področje upravljanja s kadri. V zadnjem času brez težav opažamo, da ni več bistvenega pomena zgolj dobro plačilo, vsak od nas želi tudi samoaktualizacijo oziroma želi izpolnjevati svoj namen, zadovoljevati svoja notranja hrepenenja in dosegati zmage, ki štejejo. Ob vsem naštetem je posameznikom pogosto zelo pomembno tudi, da njihova zaposlitev ne ovira njihovih prostočasnih dejavnosti in družinskega življenja.

 

Kaj je organizacijska energija?

Organizacijska energija se nanaša na skupno moč ali nevidno silo organizacije, s katero zaposleni v podjetju pristopajo k svojim nalogam in izzivom. Če poenostavimo, lahko govorimo o ekipi, ki se veseli novega produkta, novega nastopa na sejmu, izboljšav obstoječih produktov, ali pa o ekipi, ki pride na delovno mesto s »kepo« v želodcu in zgolj preživi do trenutka, ko lahko zapusti delovno mesto. Na splošno delimo organizacijsko energijo na 4 področja, in sicer na energijo malodušja, energijo udobja, energijo razjedanja in produktivno energijo. Že po poimenovanjih lahko slutite, kaj nam te energije prinašajo.

Energijo malodušja prepoznamo, kadar v organizaciji vlada nezainteresiranost in zaposlene preplavlja občutek nemoči. Največjo značilnost takšne energije predstavlja neke vrste razočaranje pri članih, ki tvorijo organizacijo.

Energija razjedanja je energija, ki že s svojim poimenovanjem jasno nakazuje, da si je v organizaciji vsekakor ne želimo. Gre za toksično okolje, ki ga preplavljajo govorice, »spotikanje« in »metanje polen« pod noge sodelavcem v horizontalni ali vertikalni liniji položajev. Gre za močno energijo, ki lahko organizacijo razdre, zato je ob opažanju tovrstne energije pomembno, da vodja hitro prepozna simptome in ukrepa.

Energija udobja je še ena energija, ki se pojavlja v organizacijah. Ta ni nujno, da bo takoj škodovala organizaciji (občasno je celo koristna), če se pojavi vsake toliko časa, a le če se tega zavedamo in pravočasno vodimo ladjo organizacijske energije v pravo smer. Prepoznamo jo, kadar prevladuje lenobna klima. V kolektivu ni nobenih napetosti, prav tako je možno opaziti nizko aktivnost na vseh področjih. Torej brez težav opazimo umirjenost in nizko zanimanje po spreminjanju ustaljenih vzorcev, ki niso ravno idealni in dolgoročno želeni.

Tisto energijo, ki si jo organizacija želi, je poimenovana kot produktivna energija. Lastnosti organizacije s takšno energijo prepoznamo v izrazitem ekipnem duhu kolektiva, z jasno vizijo, ki jo delijo zaposleni in vodstvo. V takšnem podjetju vlada visoka osredotočenost na cilje, ki so zastavljeni, pogosto z medsebojnim sodelovanjem. Navdušenost, pripadnost in ponos nad svojim delom sta pri takšni energiji stalnica.

Ste prepoznali katero od naštetih energij tudi v svoji organizaciji? Če ste prepoznali, da delujete v organizaciji, polni produktivne energije, je pomembno, da se zavedamo, da ta ni samoumevna. Takšno energijo je treba aktivno vzdrževati ter delovati v smeri, ki bo branila vrednote organizacije. Če vaša energije še ni prava, pa bo treba sprejeti določene ukrepe in aktivno delovati v smeri, da se jo izboljša. Namreč tako dobra kot slaba organizacijska energija ne nastaneta sami po sebi. Vsi mi posedujemo pozitivno in negativno energijo. Energija, ki prevlada, ni splet naključij, prevlada tista, ki jo vzgajamo in hranimo.

Dejavniki, ki vplivajo na organizacijsko energijo so različni. Denimo vodstveni slog je eden tistih dejavnikov, ki predstavlja način, kako vodje vodijo svoje ekipe in kako z njimi komunicirajo. To močno vpliva na energijo v organizaciji. Transparentnost in inspiracija, optimizem in pozitivne misli s strani vodje spodbujajo pozitivno energijo. Jasni cilji in vrednote so temelj za gradnjo dobre energije in opolnomočenje posameznikov.

Kot vsak vodja tudi vsak posameznik nosi s seboj naravno energijo, ki jo vnaša v različna okolja, v katerih deluje. Še posebej delovno okolje je tisto, ki ima pomemben vpliv na intenzivnost in usmeritev te energije. Koncept organizacijske energije omogoča prepoznavanje dejavnikov, ki sproščajo energijo znotraj podjetja. Ljudje na delovno mesto prinašajo svojo naravno energijo, ki jo sproščajo pri opravljanju svojih nalog. Za optimalno sproščanje te energije mora vodstvo podjetja omogočiti dve ključni komponenti in dejavnike, ki jih v učbeniku »Vodenje za dvig organizacijske energije« predstavi Brečko (Brečko, 2024):

»Povezanost: Kako ljudje vidijo in čutijo povezavo med tem, kaj je pomembno zanje in kaj za organizacijo? Kako so njihove vrednote povezane z vrednotami organizacije? Kako so njihovi cilji vpeti v cilje organizacije?

Vsebina dela: Kako ljudje čutijo in doživljajo dejansko delo, ki ga opravljajo?

Večja kot je povezanost med tem, kaj je pomembno za organizacijo in kaj za sodelavce osebno, in bolj kot ljudje radi delajo to, kar delajo, intenzivnejše bo sproščanje njihove energije. In obratno manj kot se ljudje čutijo povezane s cilji organizacije ter manj kot jim je všeč delo, ki ga opravljajo, manj intenzivno bo sproščanje njihove energije. Poleg sproščanja energije ima vodstvo podjetja tudi pomembno vlogo pri njenem zadrževanju znotraj organizacije. K temu pripomorejo: Kontekst – Kako močno način delovanja podjetja, vključno z vodstvom in fizičnim okoljem, podpira prizadevanja zaposlenih? Če je kontekst močan, bo zadrževanje energije bolj učinkovito. Klima – Kako način dela in odnosi med sodelavci ter vodstvom spodbujajo zaposlene, da se po svojih najboljših močeh trudijo? Boljša kot je klima v podjetju, učinkovitejše bo zadrževanje energije. Če pa je klima slaba in kontekst šibak, bo veliko energije odteklo iz organizacije. Učinkovito upravljanje organizacijske energije zahteva celosten pristop, ki vključuje spodbujanje povezanosti zaposlenih z organizacijo in ustvarjanje pozitivnega delovnega okolja. S tem podjetja zagotavljajo, da je energija njihovih zaposlenih usmerjena k skupnim ciljem, kar prinaša večjo produktivnost, zadovoljstvo in uspeh.«

Za zaključek bi lahko rekli, da v družbi zadnje čase vlada precej naelektreno vzdušje. K temu verjetno prispeva pomanjkanje skupne vizije in ciljev ter preobsežna poplava v večini nepotrebnih informacij in drugih motečih dejavnikov ter naprav. Osebno menim, da k situaciji prispeva tudi dejstvo, da se ne zavedamo, kako nam je pravzaprav lepo ter v kakšnem obilju večji del družbe živi.

Z aktivnim zavedanjem lahko k dobri klimi in organizacijski energiji doprinesemo prav vsi. Za začetek je pomembno, da si medsebojno priznavamo dosežke bodisi v vlogi delodajalca bodisi v vlogi zaposlenega. Enako seveda velja tudi doma in med prijatelji. V vseh vlogah je pomembno, da smo spoštljivi, predvsem pa optimistični in pozitivno naravnani ter empatični drug do drugega. Pomembno je, da cenimo in vzgajamo prave vrednote ter si medsebojno pomagamo pri doseganju poslovnih in osebnih ciljev. K temu lahko doprinesemo tudi z rednim odklapljanjem od elektronskih naprav, branjem knjig, preživljanjem več kakovostnega časa z družino in prijatelji, v naravi, športu ali drugem hobiju, ki nas veseli in polni z energijo.

Podjetja, ki podpirajo ravnotežje med poklicnim in zasebnim življenjem, dokazano beležijo višjo stopnjo zadovoljstva in zavzetosti med zaposlenimi. Veliko pri vsem skupaj lahko doprinesejo skupna vizija in cilji.

Avtor: Marko Vukobrat, Razvojni center Novo mesto, d. o. o.

 

O avtorju: Marko Vukobrat je strokovnjak na področju razvoja inovativnih podjetij ter upravljanja gospodarskih družb z magisterijem iz managementa in poslovnega prava. Poznamo ga kot predavatelja, motivatorja, avtorja in vodjo podjetniškega programa Business Gladiator, v katerem nastajajo številna inovativna in hitrorastoča podjetja, ki jih s strokovnim mentorstvom pomaga razvijati, usmerjati in motivirati ter pripraviti na naložbe.

Aktivnost se izvaja v okviru JR podporno okolje 2023-25. Sofinancira Evropska unija.

 

 

Morda vas zanima tudi:

Javni razpis za vključitev v projekt PONI JV SLOVENIJA 4. SKUPINA

Javni razpis za vključitev v projekt PONI JV SLOVENIJA 4. SKUPINA

PONI JV SLOVENIJA  – Odprt je Javni razpis za vključitev v 4. skupino usposabljanja za samostojno podjetniško pot Razvojni center Novo mesto nadaljuje z izvajanjem 4-mesečnega programa podjetniškega usposabljanja v okviru projekta Podjetno nad izzive – Poni JV...

Na podjetništvu iščemo nove mišice

Smo ekipa Razvojnega centra Novo mesto (RC NM) – glavni naslov za vse, ki jih zanima podjetništvo, inovacije in super ideje na Dolenjskem. Tukaj pod eno streho združujemo podjetnike, raziskovalce in kreativce, ki želijo svoje zamisli spremeniti v uspešne zgodbe. Naš...

PRIJAVA NA NOVICE

Želiš biti obveščen o aktualnih dogodkih, seminarjih, izobraževanjih in delavnicah?

Razvojni center Novo mesto d.o.o.

Podbreznik 15
SI-8000 Novo mesto

 

Javne informacije in CGP

CGP katalog najdete tukaj.

Logotipe najdete tukaj.

Katalog informacij javnega značaja najdete tukaj.

 

Delovni čas

Vsak delovnik od 7.00 do 15.00

Spremljajte nas na Facebook-u.

Pin It on Pinterest

Share This