Regijski center mobilnosti

Promet v Sloveniji velja za enega od glavnih virov onesnaževanja zraka in emisij toplogrednih plinov. Za boljše načrtovanje in upravljanje je potrebno usklajevati mnogo različnih interesov. Promet se praviloma ne konča na mejah, zato je potrebno usklajevati pričakovanja več kot dvesto slovenskih občin ter pristojnosti različnih resornih ministrstev in njihovih služb na državni ravni. Učinkovito orodje pri tem bodo lahko regijski centri mobilnosti. Strokovnjaki v takšnih centrih so poznavalci lokalnih/regionalnih okolij in njihovih značilnosti ter sogovornik državnih resorjev.

Regijski center mobilnosti bo prispeval k izboljšanem upravljanju trajnostne mobilnosti na regionalni ravni. Podatki iz SURS (2019) kažejo, da prebivalec Slovenije na vsakodnevnih poteh v enem letu naredi 7.200 km, večino le teh znotraj ter med sosednjimi NUTS 3 regijami. Najpomembnejše prevozno sredstvo še vedno ostaja osebni avtomobil, ki je glavno prevozno sredstvo na 68 % poti, kateremu sledi pešačenje (21,3 %), kolo (4,5 %) in JPP (4,3 %). Število osebnih avtomobilov v Sloveniji narašča, v zadnjem desetletju se je število registriranih osebnih avtomobilov povečalo za 10 %. Uporaba JPP na medregionalni ravni v državi stagnira oz. ne kaže izrazitejših kazalnikov dolgoročnega izboljšanja (SURS, 2021), prav tako pa izrazito lokalno ali državno upravljanje mobilnosti ne uspe celovito zajeti in upravljati izzivov mobilnosti, ki se v Sloveniji, zaradi pomena dnevne migracije, praviloma izražajo na medobčinski, regionalni in medregionalni ravni.

 

Glavni cilj projekta je dolgoročno zmanjševanje negativnih okoljskih učinkov prometa, ki so posledica neuporabe trajnostnih oblik mobilnosti tako na lokalni, regionalni, kot tudi državni ravni ter dolgoročno izboljšanje upravljanja trajnostne mobilnosti. Ta cilj bo poskušan doseči prek različnih orodij.

Delovanje regijskega centra mobilnosti bo olajšalo sodelovanje regionalne ravni z nacionalno ravnjo, pristojno za promet (Ministrstvo za infrastrukturo – Direktorat za trajnostno mobilnost in prometno politiko) in pristojnimi za prostorsko načrtovanje (Ministrstvo za okolje in prostor) ter digitalizacijo MaaS (Ministrstvo za javno upravo).

Z usmerjenimi kampanjami bomo ozaveščali javnost in spodbujali uporabo trajnostne mobilnosti v vključenih regijah. Nenazadnje bo projekt aktivno prispeval tudi k dolgoročni promociji trajnostne mobilnosti, zlasti prek izvajanja aktivnosti evropskega tedna mobilnosti (ETM).

Z namenom izvajanja ukrepov trajnostne mobilnosti je 1.10.2024 začel delovati Regijski center mobilnosti Jugovzhodna Slovenija. Ukrepi se bodo izvajali za celotno regijo JV Slovenija, ki jo sestavlja 21 občin: Črnomelj, Dolenjske Toplice, Kočevje, Kostel, Loški Potok, Metlika, Mirna, Mirna Peč, Mokronog – Trebelno, Novo mesto, Osilnica, Ribnica, Semič, Sodražica, Straža, Šentjernej, Šentrupert, Škocjan, Šmarješke Toplice, Trebnje, Žužemberk.

Cilji projekta

Cilj projekta je vzpostaviti RCM v regiji kot demonstracijski projekt, s sledečimi cilji:

  • Izboljšan sistem načrtovanja in uvajanja trajnostne mobilnosti v regiji.
  • Izboljšanje strokovnih kapacitet ter okrepljeno sodelovanje strokovnih skupin na področju trajnostne mobilnosti.
  • Višja stopnja ozaveščenosti ljudi ter deležnikov o pomenu trajnostne mobilnosti v Jugovzhodni Sloveniji.
  • Naslavljanje strateških nalog v dogovoru z nacionalnimi organi odločanja na različnih tematskih področjih mobilnosti, kot na primer: načrtovanje infrastrukture in izboljšanje storitev za različne oblike kolesarjenja, izboljšanje uporabniške izkušnje uporabe JPP, uvajanje politik trajnostne mobilnosti, promocija trajnostne mobilnosti, usklajevanje in načrtovanja integriranih prometnih sistemov in prostorskega razvoja itd.

Naloge RCM

a) podpora pri celostnem prometnem načrtovanju na regionalni ravni;
b) podpora nacionalni koordinaciji Evropskega tedna mobilnosti (v nadaljnjem besedilu: ETM);
c) podpora nacionalnemu kolesarskemu koordinatorju;
d) podpora nacionalni družbi za upravljanje javnega potniškega prometa;
e) komunikacija s ključnimi deležniki o trajnostni mobilnosti: občani (zbiranje pobud, predlogov, informiranje, ozaveščanje javnosti) in občinami (informiranje, svetovanje, usposabljanja in izobraževanja, podpora pri izvajanju regionalnih projektov, zbiranje pobud, predlogov);
f) podpora občinam in ministrstvu, pristojnem za prometno politiko (tj. Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo; v nadaljnjem besedilu: MOPE), z izvajanjem aktivnosti na področju trajnostne mobilnosti:
–  uvajanje celostnega prometnega načrtovanja na ravni regij,
–  usklajevanje in načrtovanje integriranih prometnih sistemov in prostorskega razvoja,
–  promocija trajnostne mobilnosti na ravni regij.

Financiranje in vrednost projekta

RCM JV Slovenija se financira v okviru Dogovora za razvoj regij preko Specifičnega cilja RSO3.2, in je del »Cilja politike 3 – Bolj povezana Evropa« znotraj Prednostne naloge 5: Trajnostna (čez)regionalna mobilnost in povezljivost. Vrednost projekta   RCM JV Slovenija znaša 335.956,07 EUR z DDV (v stalnih cenah).

Trajanje

Začetek: 1.10. 2024

Zaključek: 31. 12. 2027

NOVICE IN DOGODKI RCM

Evropski teden mobilnosti 2025

Mobilnost za vse – nova priložnost za trajnostno prihodnost

Spodbujamo trajnostno mobilnost v regiji JV Slovenija

Objavljen razpis

Sofinanciranje postavitve javno dostopne polnilne infrastrukture za električna vozila

Polni zagona kolesarimo v službo

2-mesečni izziv za bolj zdravo in trajnostno mobilnost

Pin It on Pinterest